Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida och ständigt anpassa den till dina behov. Vi använder även cookies för att utveckla nya teman och funktioner som hjälper dig. För att kunna använda webbplatsen på bästa sätt kan du godkänna alla cookies på vår webbplats. Om du inte vill ha cookies kan du när som helst ändra dina cookie-inställningar eller stänga av alla cookies. Observera dock att denna webbplats fungerar bäst för dig när du har cookies aktiverat.

Acceptera cookies och fortsätt Avvisa cookies

Påskhare i logotypen - betecknas som företagets framgång

Remscheid, påskdagen, 1899. Medan hans barn leker, så bläddrar Johann Vaillant genom den månatliga tidskriften "Alte und Neue Welt" ("Gamla och nya världen"). När han gör det, ser han en intressant bild: en hare som kläcks ur ett ägg.

Aktuella varumärket för Vaillant

Rödkindad tomtar och söta djur står runt och förundras över miraklet haren och ägget. Johann Vaillant är fascinerad av scenen och bestämmer sig för att köpa både bilden och upphovsrätten. För Vaillant, markerar detta början på hans varumärkes enorma framgångssaga.

En hare som inspirationskälla för varumärket Vaillant

Mycket distinkt varumärkesprofil

"Hare i ett ägg" gav Vaillant GmbH en hög särskiljningsvarumärkesprofil redan från dag ett. Sedan 1899, har motivet smyckat alla produkter, kataloger och broschyrer som produceras av det Remscheid-baserade företaget. Inom bara några år, hade Vaillants goda rykte spridit sig över hela Tyskland, och även utanför.

Vaillant första publicitet chef

När de kraven som ställdes på designen under 1920-talet började bli mer krävande, anställde Vaillant sin första publicitet chef - ett beslut som visade sig ställa den framtida inriktningen för företaget. Från och med då var företagets image enhetligt och professionellt. Logotypen anpassades, och utformningen av Vaillant produkter anpassade för att möta arkitektoniska krav för den tiden. Bolagets varumärke ändrades för första gången.

Utvecklingen av Vaillant varumärke 1899 till 1991

Sinnesbilden av logotypen är född

Vaillant gav logotypen tydliga linjer och konturer. "Hare i ett ägg" är fortfarande det centrala temat, men ordet "Vaillant" tillsattes. Genom att kombinera det skrivna ordet med bilden, blev varumärkets identifieringseffekt förstärkt ytterligare. Alla efterföljande om-arbetningar har baserats på Lorber design som fortfarande är mycket likt originalet.

Hare blir seriefigur och fångar människors hjärtan

År 1935 tog haren på sig en ny roll. I reklambroschyren "Eine Königliche Hasengeschichte" (Sagan om en kunlig hare), lämnar han sitt ägg och hoppar genom världshistorien och historien om logotypen. Han lyckas - med stor humor - att övertyga monarker om fördelarna med ett varmt bad. På 1970-talet, gjorde Vaillant ytterligare en lekfull interaktion med varumärket. En ny tecknad skapelse släpptes och som snart fick en stor skara läsare. Fram tills denna dag, fortsätter dess popularitet.

Kraft, styrka och kompetens

År 1953 ändrade Vaillant tillfälligt logotypen: ordet "Geyser" lades till i texten. Detta var för att koppla state-of-the-art-teknik för Geyser närmare med det välkända namnet Vaillant. Sedan 1905 har Vaillant dominerat marknaden för vägghängda varmvatten värmare med sitt copyrightskyddade namn "Geyser". Några år senare gav ägget en skyddande låda för att ge uttryck för makt, styrka och kompetens.

Columbus´s ägg

Senare blev ytterligare designelement tillagt: företagets nyans av grönt gör logotypen mycket lätt att känna igen - vilket undersökningar också har visat. Många tyskar vet att Vaillant haren tillhör ett företag som är baserat i Nordrhein-Westfalen. Vidare så har mer än 70% av alla tyskar hört talas om Vaillant. I Österrike och Holland uppnår haren ungefär samma resultat för sin image.

Johann Vaillant´s beslut om att registrera haren som ett varumärke 1899, visade sig vara ett riktigt ”Columbus´s ägg”

Fler länkar:

Historia

Hållbarhet

Företagsprofil